Kontakt os

INNOVAID A/S

Kontakt INNOVAID i dag:

Muslingevej 38

DK-8250 Egå

Denmark

T: +45 86 78 99 33

F: +45 86 78 99 34

mail@iaid.dk

Fem råd til træning i vand

Tirsdag, oktober 24, 2017
Træning i vand er især godt, hvis man er plaget af skader eller overbelastninger. For personer med CP kan vandtræning være et rigtig godt supplement til andre former for træning, da det er mere skånsomt for led og knogler. Derudover har vandet den positive effekt, at øvelser, man plejer at lave på land, bliver mere effektive i vandet på grund af modstanden. Der kan derfor være mange fordele ved at tage træningen med i svømmehallen. Ganske almindelig svømning er naturligvis også rigtig god træning, men vandet kan også bruges til andre træningsøvelser. Blandt andet kan vandet hjælpe børn med funktionsnedsættelse til at kunne lave øvelser, som de ellers ikke kan.
Vi har samlet fem råd til øvelser, som I selv kan lave.

 

1. Træde vande

En simpel øvelse, men ikke desto mindre effektiv. Det kræver meget af musklerne i kroppen at holde sig oppe i den dybe ende af bassinet. Så bliv på den dybe ende, og lav en konkurrence om, om i kan holde jer oppe i et vist antal minutter. Det er en rigtig god øvelse, der samtidig kan gøres sjov med et konkurrenceelement.

 

2. Twist i vandet

Find tilbage til et sted i bassinet, hvor I kan bunde. Lav twist-bevægelser i vandet, hvor arme og ben flyder i forskellige retninger. Det sætter gang i blodcirkulationen, og virker godt oven på en hård træde-vande-øvelse. Hop op og ned mens i twister, og tag eventuelt 15-20 gentagelser.

 

3. Løb i vandet

Modstanden i vandet gør det svært at løbe særlig hurtigt i bassinet. Men det er en både sjov og effektiv øvelse. Løb eventuelt på tværs af det stykke i bassinet, hvor i kan bunde. Også her kan det give ekstra motivation at lave det til en konkurrence. Hvem når først hen til den anden ende, eller hvem kan løbe flest baner?

 

4. Flyde

Efter løbeturen kan i forsøge jer med en mere rolig øvelse, men dermed ikke sagt, at den er lettere. At forsøge at flyde i vandet kræver både koncentration og balance, og er derfor en rigtig god måde at træne disse områder på. I starten er det altid en fordel at have en træningsmakker til at hjælpe med støtte, indtil man selv får kontrollen over øvelsen.

 

5. Trillebør i lavt bassin

Børnebassinet kan også bruges til øvelser. Gå trillebør selv, hvor man går på armene, og lader benene flyde i vandskårpen. Det er krævende for armene, på samme måde som det er krævende for benene at løbe gennem bassinet. Prøv også at gå om kap her, og sæt tempo på øvelsen.

Nyheder

neoSIT stabiliserer barnets ryg og hoved, så der er overskud til aktivitet og leg

23-01-2020
Vores nye terapi og aktivitetsstol neoSIT hjælper barnet, der ikke kan sidde selv, med at stabilisere ryg og hoved. Det...

Blog

Effektiv hjemmetræning er en god løsning for mange

25-03-2020
Vi er midt i en tid, der er uvant for os alle, og derfor kan det være godt at fokusere på nogle af de ting, som stadig...

Events