Kontakt os

INNOVAID A/S

Kontakt INNOVAID i dag:

Bakketoften 3

DK-8541 Skødstrup

Denmark

T: +45 86 78 99 33

F: +45 86 78 99 34

mail@iaid.dk

Baffin stolen letter hverdagen på Skolen ved Skoven

Mandag, mars 11, 2019

Efter Skolen ved Skoven i Hillerød købte Baffin stole til to elever med multifunktionsnedsættelser, har de fået frigivet meget mere tid i deres dagligdag. I multifunktionsstolen kan eleverne komme fra liggende til siddende og stående stilling flere gange om dagen. Samtidig sparer de tid, der i stedet kan bruges på undervisningen og det pædagogiske og relationelle arbejde med eleverne.

Flere daglige forflytninger mellem arbejdsstol og ståstativ. Tidligere var det en stor del af hverdagen i klassen på Skolen ved Skoven i Hillerød, hvor Pernille Jespersen-Kaae er lærer. Skolen ved Skoven er en specialskole for børn med svære generelle indlæringsvanskeligheder. I den klasse, hvor Pernille Jespersen-Kaae underviser, har flere af eleverne multifunktionsnedsættelser. Derfor er hverdagen i klassen præget af, at flere af eleverne skal have hjælp til at skifte position i undervisningen. Tidligere krævede det en del tid og ressourcer at hjælpe eleverne fra deres arbejdsstol til et ståstativ flere gange om dagen, men det er blevet meget lettere nu. I september 2018 købte skolen to Baffin stole til to af eleverne i Pernille Jespersen-Kaaes klasse. Multifunktionsstolene, der kan føre eleverne fra liggende til siddende og til stående position, har gjort en stor forskel for eleverne og klassens lærere.

”Vi er sluppet for mange forflytninger, og det kan man virkelig mærke. Pludselig er vi forud med vores arbejde, og har fået frigivet noget tid, som vi kan bruge til at fokusere mere på undervisningen i stedet,” siger Pernille Jespersen-Kaae.

Enkel, sikker og fleksibel

Klassens tilknyttede børnefysioterapeut Birgitte Bie superviserer lærerne og pædagogerne i forhold til Baffin stolene, og sørger for, at stolene er indstillet korrekt.

”Stolene er meget enkle at bruge for personalet i klassen, og sikkerheden er god. Det er næsten umuligt at komme til at gøre noget forkert. Når eleven står i stolen, kan man ikke uforvarende komme til at sætte eleven ned i stolen, da stolen er udstyret med en sikkerhedsanordning ved knæstøtten,” fortæller hun.

Antallet af forflytninger fra arbejdsstol til ståstativ er nu nedsat til et minimum. De to elever, der bruger Baffin stolene kommer over i stolene om morgenen og bruger dem det meste af skoledagen. Det gør det muligt, at de kan komme op at stå mange gange i løbet af dagen.

”Hvis eleverne bliver trætte af at stå op efter 5 minutter, kan vi hurtigt sætte dem ned igen, og omvendt kan vi også hurtigt rejse dem op i løbet af dagen. Det skaber langt større fleksibilitet, og der er så mange fordele ved, at eleverne hyppigere kommer op at stå. Det er noget af det bedste ved stolen,” siger Birgitte Bie.

”Er der noget vi har glemt?”

Den første uge de brugte Baffin stolene på skolen snakkede pædagogerne og lærerene om, om der mon var noget, de havde glemt. De kunne ikke forstå, at de pludselig ikke havde så travlt. Det gik hurtigt op for dem, at det skyldtes, at de ikke længere brugte lang tid på forflytninger af de to elever, der nu bruger Baffin stolene.

Tidligere var lærerene og pædagogerne nødt til at gå ud af klasselokalet, når de skulle flytte eleverne, da der hver gang skulle bruges en lift. Med Baffin stolene kan de hurtigt hjælpe eleverne fra siddende til stående stilling uden at forlade klasselokalet. Det sparer meget tid og giver mere overskud – både for de voksne og børnene.  

Et stort gode for både voksne og børn

Det er ikke kun lærerene, der har stor gavn af Baffin stolene. Pernille Jespersen Kaae ser, at det også er til stor gavn for eleverne, at de lettere kan komme fra siddende til stående position. Tidligere blev eleverne kun flyttet til ståstativet, hvis de skulle stå i længere tid, men nu er det muligt at stille eleverne op i kortere tid ad gangen, og dermed kommer de oftere op at stå. Desuden er det mindre generende for eleverne, når de ikke skal liftes ud af en stol og over i et ståstativ og retur. De kan nu også komme op at stå lige efter de har spist.

”Vi har mulighed for at lade de to elever stå op, når det passer ind i undervisningssammenhængen. Det giver et langt større læringsudbytte for eleverne, da de kan være på lige fod med de andre.” fortæller Pernille Jesperson-Kaae.  

Men det er ikke bare undervisningsaktionen og tidsbesparelsen, der er forbedret med stolene. Pernille fornemmer også, at stolene er behagelige for børnene at sidde i.

”I forhold til andre multifunktionsstole er Baffin stolen opbygget, så barnet i skift fra stående til siddende opnår en god siddestilling.” siger Pernille Jespersen-Kaae.

Mulighed for montering af talecomputer

Den ene af de to elever bruger en øjenstyret talecomputer, til at kommunikere med de andre elever og de voksne. Det har været muligt at montere et beslag til denne talecomputer på Baffin stolen, så den altid sidder korrekt uanset om eleven sidder eller står.

”Det er meget vigtigt og en rigtig stor fordel ved stolen,” lyder det fra Birgitte Bie.

Nyheder

Praktikant indenfor marketing og kommunikation

04-04-2024
Praktikant til marketing og kommunikation Brænder du for at formidle de gode og effektfulde budskaber? Har du...

Blog

Dynamisk stående træning for børn med CP GMFCS-niveau 1-5

24-06-2020
Cerebral Parese (CP) er en bred diagnose, og personer med CP har derfor meget forskellige forudsætninger og behov....

Events

FOREDRAG: Nye balancer med Caspar Eric
Tir, d. 7. maj kl. 16.30 - 18.00
Danske Handicaporganisationer Hus, Blekinge Blvd. 2, 2630 Taastrup
FOREDRAG: Nye balancer med Caspar Eric
Tir, d. 14. maj kl. 16.30 - 18.00
INNOVAID, Bakketoften 3, 8541 Skødstrup