Kontakt os

INNOVAID A/S

Kontakt INNOVAID i dag:

Muslingevej 38

DK-8250 Egå

Denmark

T: +45 86 78 99 33

F: +45 86 78 99 34

mail@iaid.dk

4 gode råd til at gøre træning til en leg

Torsdag, oktober 25, 2018

Træning behøver ikke at være en sur pligt. De fleste kender følelsen af, ikke at været motiveret til at træne. Den følelse kan være mindst lige så stærk hos børn, som den er hos voksne. Børn kan have sværere ved at holde sig motiveret af målet i sig selv. De vil have det sjovt i mens. Derfor er det vigtigt, at du sammen med dit barn skaber muligheden for at lege jer gennem træningen. Det kræver noget, både af dig og dit barn, og vi har samlet 4 gode råd til, hvordan I kan bringe leg ind i træningen.

1. Brug fantasien

Børn har en fantastisk evne til at leve sig ind i lege, og skabe nye universer ved hjælp af deres fantasi. I fantasilegene bliver man hurtigt så optaget af legen, at det at være fysisk aktiv ikke føles som træning. Forsøg derfor sammen med dit barn at skabe rum for fantasilege, hvor I bevæger jer. Prøv f.eks. at lave lege, hvor i skal løbe fra et sted til et andet, hvor I skal holde balancen i længere tid, eller hvor i skal bruge den arm eller det ben, I bruger mindst til at klare en forhindringsbane. Når i bygger træningen på om en fantasileg, så glemmer man hurtigt målet med træning, og på den måde er man i legen for legens skyld. Også når det er fysisk hårdt. 

2. Brug naturen

Naturen har masser at byde på, når det kommer til gode træningsområder og redskaber. Den friske luft giver os energi, og vi har plads til at bevæge os på helt andre måder, end vi kan inden døre. Det behøver ikke at være noget ud over det, I normalt ville gøre. Lav f.eks. cykelturen hjem til en leg ved at indlægge sprint, hvor det gælder om at komme først, eller ved at slå en omvej til et flot sted i nærhed, til en sjov legeplads, eller bare for at se en ny del af området.

3. Vær social

Træning bliver altid lidt sjovere, når man kan gøre det sammen med andre. Det kan gøres på mange måder. Der er f.eks. mange muligheder for at starte i en forening, der tilbyder holdundervisning af forskellig slags.

Men det behøver slet ikke at være så organiseret. En legeaftale kan hurtigt udvikle sig til god træning, ved f.eks. at gøre brug af de to ovenstående eksempler. Fantasilege i naturen med venner. Eller bare spille fodbold eller lege dåseskjul. Mulighederne er mange, og de er bare lidt sjovere, når man ikke er alene om det.

4. Forbind det aktive med noget godt

Lav nogle aktive ting sammen, så I kommer til at forbinde det aktive med kvalitetstid. Familiehygge behøver ikke være film og slik i sofaen. Det kan også være en GPS-skattejagt, hvor I sammen skal finde skatten ved hjælp af Geocatching-app’ens koordinater. Det kan være en tur i svømmehallen eller at lege jorden-er-giftig på den lokale legeplads. Når børnene oplever, at forældrene har tid og lyst til at lege med dem om noget aktivt, så griber børnene hurtigt chancen for at gøre det til noget sjovt, og så bliver det gode pludselig også den tid, hvor I er aktive sammen.  

Nyheder

neoSIT stabiliserer barnets ryg og hoved, så der er overskud til aktivitet og leg

23-01-2020
Vores nye terapi og aktivitetsstol neoSIT hjælper barnet, der ikke kan sidde selv, med at stabilisere ryg og hoved. Det...

Blog

Effektiv hjemmetræning er en god løsning for mange

25-03-2020
Vi er midt i en tid, der er uvant for os alle, og derfor kan det være godt at fokusere på nogle af de ting, som stadig...

Events